גיבורים על 4

ברוכים הבאים לדף "גיבורים על ארבע", המוקדש לזכרם של כלבי יחידת עוקץ שנפלו בקרב במהלך מלחמת חרבות ברזל. יחידת עוקץ, אחת היחידות המיוחדות בצה"ל, מורכבת מלוחמים אמיצים וכלבים גיבורים הפועלים יחדיו להגנה על המדינה.
1 מתוך 4

יחידת עוקץ

יחידת עוקץ, המוכרת גם בשם "פלגת הכלבנים", היא יחידה מיוחדת בצה"ל המפעילה כלבים לביצוע משימות ביטחוניות מגוונות. לוחמי היחידה וכלביהם פועלים בחזית המאבק בטרור, מסייעים במבצעים מיוחדים, איתור חומרי נפץ, סיורים לאורך גבולות המדינה ועוד.

היסטורית היחידה

יחידת עוקץ הוקמה מתוך צורך מבצעי ברור - לספק לצה"ל כוח לוחם ייחודי המשלב את היכולות המיוחדות של כלבים מאומנים עם מיומנותם של לוחמים מיומנים. לאורך השנים, השתתפה היחידה במגוון משימות מבצעיות מורכבות, תוך שהיא תורמת רבות לביטחון המדינה.

הכשרה ביחידה

הכשרת לוחמי יחידת עוקץ אורכת כשנה וחצי, וכוללת אימונים פיזיים ומנטליים אינטנסיביים הן עבור הלוחמים והן עבור הכלבים. במהלך ההכשרה לומדים הלוחמים נושאים כמו טיפול בכלבים, אילוף, איתור חומרי נפץ, לחימה בשטח בנוי, פריצה ועוד. הכלבים עוברים גם הכשרה מיוחדת הכוללת אימונים באיתור ריחות, תקיפה, צייתנות ועוד.

מה הופך את יחידת עוקץ למיוחדת?

יחידת עוקץ ייחודית בכמה היבטים:

הכלבים: לוחמי היחידה עובדים יחד עם כלבים מאומנים במגוון רחב של משימות. לכלבים יש חוש ריח מפותח ויכולות פיזיות מרשימות המאפשרות להם לבצע משימות שאדם לא יכול לבצע.

הלוחמים: לוחמי יחידת עוקץ עוברים הכשרה מפרכת הכוללת אימוני לוחמה, קרב מגע, צניחה, ניווט ועוד. בנוסף, הם עוברים הכשרה מיוחדת לעבודה עם כלבים.

שיתוף הפעולה: שיתוף הפעולה בין הלוחם לכלב הוא קריטי להצלחת משימות היחידה. הלוחם והכלב חייבים להיות מאומנים היטב ולסמוך זה על זה באופן מוחלט.

אנו מצדיעים

דף זה מוקדש לזכרם של כלבי יחידת עוקץ שנפלו בקרב במהלך מלחמת חרבות ברזל. כלבים אלה הקריבו את חייהם למען הגנת המדינה, וראויים להערכה ולכבוד עמוקים. אנו מצדיעים להם על אומץ ליבם, נאמנותם והקרבתם. יהי זכרם ברוך.

מבצעים מיוחדים

יחידת עוקץ לקחה חלק במבצעים רבים לאורך השנים, בהם:

מבצע שחרור בני הערובה במלון סבוי: בשנת 1975 השתתפו לוחמי היחידה במבצע לחילוץ בני ערובה שהוחזקו במלון סבוי בתל אביב.

הפיגוע בקו 405: בשנת 1985 השתתפו לוחמי היחידה בחילוץ פצועים מהפיגוע בקו 405.

האינתיפאדה השנייה: יחידת עוקץ לקחה חלק פעיל במלחמה בטרור במהלך האינתיפאדה השנייה.

מבצע מרגנית: בשנת 1980, השתתפה יחידת עוקץ בחילוץ בני ערובה שהוחזקו בבית מלון סבוי בירושלים. במהלך המבצע, חיסלו לוחמי היחידה את המחבלים ושחררו את בני הערובה.

הפיגוע במגדלי התאומים: לאחר פיגועי 11 בספטמבר, נשלחה יחידת עוקץ לסייע בחיפושים אחר ניצולים בין הריסות מגדלי התאומים.

מבצע "צוק איתן": במהלך המבצע פעלה יחידת עוקץ באופן אינטנסיבי לאיתור מנהרות טרור ומחבלים, וסייעה רבות להצלת חיי אדם.

מבצע "שומר החומות": גם במהלך מבצע זה פעלה היחידה ללא לאות, וסייעה לסיכול פיגועים רבים.

מלחמת חרבות ברזל: במלחמת חרבות ברזל ספגה יחידת עוקץ אבדות קשות. מספר כלבים נהרגו במהלך המלחמה.

תיעוד מבצע - עוקץ